MASURI IMPOTRIVA COVID

 Sfaturi utile pentru părinţi

 

ü  Vorbiţi cu copilul despre cum acesta se poate proteja pe el, dar şi pe cei din jur împotriva infecţiei cu noul coronavirus;

ü  Explicaţi-i copilului că, deşi şcoala se redeschide, viaţa de zi cu zi nu va fi la fel ca înainte, deoarece trebuie să avem grijă de noi şi să evităm răspândirea infecţiei;

ü  Acordaţi atenţie stării mentale a copilului şi discutaţi cu el despre orice modificări ale stării lui emoţionale;

ü  Învăţaţi-vă copilul cum să se spele pe mâini corespunzător şi vorbiţi cu acesta despre cum respectăm sfaturile generale cu privire la o igienă corespunzătoare şi la păstrarea distanţei;

ü  Învăţaţi-vă copilul să se spele pe mâini: atunci când ajunge la şcoală, când se întoarce acasă, înainte şi după servirea mesei, înainte şi după utilizarea toaletei şi ori de câte ori este necesar;

ü  Învăţaţi-vă copilul cum să poarte corect masca de protecţie şi explicaţi-i importanţa şi necesitatea purtării acesteia;

ü  Sfătuiţi-vă copilul să nu consume în comun mâncarea sau băuturile şi să nu schimbe cu alţi elevi obiectele de folosinţă personală (atenţie la schimbul de telefoane, tablete, instrumente de scris, jucării etc. De exemplu, nu oferiţi nimic de mâncat sau de băut întregii grupe/clase la ziua de naştere sau cu alte ocazii);

ü  Curăţaţi/dezinfectaţi zilnic acasă obiectele de uz frecvent ale copilului (telefon, tabletă, computer, mouse etc.);

ü  Evaluaţi zilnic starea de sănătate a copilului înainte de a merge la şcoală;

ü  În situaţia în care copilul are febră, simptome respiratorii (tuse, dificultăţi în respiraţie), diaree, vărsături, contactaţi telefonic medicul de familie sau serviciile de urgenţă, după caz, şi nu duceţi copilul la şcoală;

ü  În cazul în care copilul se îmbolnăveşte în timpul programului (la şcoală), luaţi-l imediat acasă şi contactaţi telefonic medicul de familie sau serviciile de urgenţă, după caz.


                         Tipuri de mesaje pentru instruirea periodică a elevilor 


- Spălaţi-vă frecvent şi regulat pe mâini, cel puţin 20 de secunde cu apă şi săpun;

- Menţineţi o distanţă cât mai mare faţă de celelalte persoane;

- Poartă corect masca de protecţie.

 

AŞA DA:

- Spală-te/Dezinfectează-te pe mâini înainte de a pune mâna pe mască

- Verifică masca să nu aibă rupturi sau găuri

- Identifică partea de sus, care trebuie să aibă banda metalică sau marginea tare

- Pune masca cu partea colorată spre exterior

- Aşază banda metalică sau marginea tare deasupra nasului

- Acoperă nasul, gura şi bărbia

- Potriveşte masca pe faţă fără a lăsa spaţii libere pe lateralele feţei

- Evită să atingi masca

- Scoate masca apucând-o de barete

- Ţine masca departe de tine şi de suprafeţe în timp ce o scoţi

- După folosire, aruncă imediat masca, într-un coş cu capac

- Spală-te/dezinfectează-te pe mâini după ce arunci masca

 

AŞA NU:

- Nu folosi o mască ruptă sau umedă

- Nu purta masca doar peste gură sau sub bărbie

- Nu purta o mască prea largă

- Nu atinge partea din faţă a măştii

- Nu scoate masca pentru a vorbi cu cineva sau pentru a face altceva ce necesită reatingerea măştii

- Nu-ţi lăsa masca la îndemâna altor persoane

- Nu refolosi masca

- Nu schimba masca cu altă persoană

- Evitaţi să vă atingeţi ochii, nasul şi gura cu mâinile neigienizate. Acoperiţi gura şi nasul cu o batistă de unică folosinţă sau folosiţi cotul îndoit în cazul în care se întâmplă să strănutaţi sau să tuşiţi. După aceea, aruncaţi batista utilizată.

- Curăţaţi obiectele/suprafeţele utilizate sau atinse frecvent folosind şerveţele/lavete/produce biocide/virucide.

- Solicitaţi consult de specialitate dacă prezentaţi simptome precum febră, tuse sau dificultăţi la respiraţie sau orice altă simptomatologie de boală.

- Discutaţi cu profesorii dacă aveţi întrebări sau griji.

 

 

MĂSURILE DE ORGANIZARE A ACTIVITĂȚII ÎN CONDIȚII DE SIGURANȚĂ EPIDEMIOLOGICA PENTRU PREVENIREA ÎMBOLNĂVIRILOR CU VIRUSUL SARS-COV-2, ÎN ANUL ȘCOLAR 2020-2021



Prezenta procedură are scopul de a stabili modalităţile de desfăşurare a activităţilor didactice în Școala Gimnazială ”Grigore Mihăescu”, de predare şi instruire, propriul circuit de intrare şi de ieşire a elevilor, a personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic, precum și modul în care se realizează igienizarea/dezinfecţia unităţii de învăţământ, în anul școlar 2020-2021, cu respectarea criteriilor şi a protocoalelor prevăzute în ghidul privind măsurile sanitare şi de protecţie în unităţile de învăţământ preuniversitar în perioada pandemiei COVID-19.

     Domeniul de aplicare

 

Întreg personalul unității de învățământ are responsabilitatea de a aplica prezenta procedură în activitatea desfășurată în Școala Gimnazială ”Grigore Mihăescu”.

     Documente de referinţă aplicabile activității procedurale

 

·       Legea nr. 87 din 10 aprilie 2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, cu modificările și completările ulterioare;

·       Legea nr. 1 din 5 ianuarie 2011 a educaţiei naţionale, cu modificările și completările ulterioare;

·       Ordinul nr. 600 din 20 aprilie 2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice;

·       Ordinul ministrului sănătăţii nr. 653/2001 privind asistenţa medicală a preşcolarilor, elevilor şi studenţilor, cu modificările şi completările ulterioare;

·       Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului şi al ministrului sănătăţii nr. 1.668/5.298/2011 pentru aprobarea Metodologiei privind examinarea stării de sănătate a preşcolarilor şi elevilor din unităţile de învăţământ de stat şi particulare autorizate/acreditate, privind acordarea asistenţei medicale gratuite şi pentru promovarea unui stil de viaţă sănătos, cu modificările şi completările ulterioare;

·       Ordinul nr. 5079 din 31 august 2016 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar;

·       Ordinul nr. 3027 din 8 ianuarie 2018 pentru modificarea şi completarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice nr. 5.079/2016;

·       Ordinul nr. 4135 din 21 aprilie 2020 privind aprobarea Instrucţiunii pentru crearea şi/sau întărirea capacităţii sistemului de învăţământ preuniversitar prin învăţare on-line;

·       Ordinul nr. 5487/1494 din 31 august 2020 pentru aprobarea măsurilor de organizare a activităţii în cadrul unităţilor/instituţiilor de învăţământ în condiţii de siguranţă epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2;

·       Ordinul nr. 1456 din 25 august 2020 pentru aprobarea Normelor de igienă din unităţile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna şi recreerea copiilor şi tinerilor;

·       Ordonanţa de urgenţă nr. 75 din 12 iulie 2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, cu modificările si completările ulterioare;

·       Ordonanța de urgență nr. 58 din 23 aprilie 2020 privind luarea unor măsuri pentru buna funcţionare a sistemului de învăţământ;

·       Hotărârea nr. 1534 din 25 noiembrie 2008 privind aprobarea Standardelor de referinţă şi a indicatorilor de performanţă pentru evaluarea şi asigurarea calităţii în învăţământul preuniversitar;

·       Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului Uniunii Europene din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.

Școala Gimnazială ”Grigore Mihăescu” are obligaţia să ia măsuri pentru prevenirea şi combaterea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2 în scopul organizării activităţii, în ceea ce priveşte:

a)asigurarea implementării activităţilor de prevenire a infecţiei cu SARS-CoV-2;

b)organizarea spaţiilor pentru asigurarea distanţării fizice;

c)organizarea accesului în unitatea/instituţia de învăţământ;

d)organizarea programului de învăţământ;

e)asigurarea măsurilor igienico-sanitare la nivel individual;

f)asigurarea măsurilor igienico-sanitare în unitatea/instituţia de învăţământ;

g)instruirea personalului, comunicarea permanentă de informaţii către elevi şi părinţi privind măsurile de prevenire a infecţiei cu SARS-CoV-2;

h)asigurarea măsurilor pentru elevi, cadre didactice şi alt personal din unităţile/instituţiile de învăţământ aflat în grupele de vârstă cu risc şi/sau având afecţiuni cronice şi/sau dizabilităţi.

Autorităţile administraţiei publice locale vor asigura, în conformitate cu legislaţia în vigoare, resursele umane, respectiv personal medico-sanitar pentru unităţile de învăţământ care nu au cabinete medicale şcolare, conform legii, şi resursele materiale şi financiare pentru derularea acţiunilor întreprinse de unităţile de învăţământ în contextul prevenirii şi combaterii răspândirii infecţiei cu noul coronavirus.

Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, conducerea unităţii de învăţământ se consultă, după caz, cu: reprezentanţii inspectoratului şcolar, consiliul profesoral, consiliul reprezentativ al părinţilor/asociaţia părinţilor, consiliul elevilor, reprezentanţii organizaţiilor sindicale, autorităţile administraţiei publice locale, precum şi cu reprezentanţii operatorilor economici implicaţi în susţinerea învăţământului profesional şi tehnic, pentru organizarea în bune condiţii a activităţilor desfăşurate, în contextul epidemiologic actual.

În funcţie de situaţia epidemiologică generală, de particularităţile regionale şi de infrastructura şi resursele umane ale unităţii de învăţământ, Școala Gimnazială ”Grigore Mihăescu” pune în aplicare unul dintre următoarele scenarii de funcţionare:

·     Scenariul 1 (verde) – presupune participarea zilnică a tuturor elevilor în unităţile de învăţământ, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie;

·     Scenariul 2 (galben) – constă în participarea zilnică a tuturor elevilor din învăţământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a şi a XII-a, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie şi revenirea parţială (prin rotaţie de 1-2 săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu şi liceu, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie;

·     Scenariul 3 (roșu) – presupune participarea tuturor elevilor la activităţi/lecţii online.

 

În organizarea şi desfăşurarea activităţilor în mediul virtual se asigură respectarea cerinţelor privind protecţia datelor cu caracter personal, conform prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului Uniunii Europene din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.

Stabilirea scenariului de organizare şi desfăşurare a cursurilor în Școala Gimnazială ”Grigore Mihăescu”

ISJ/ISMB transmite unităţilor şcolare informarea DSP/DSPMB referitoare la situaţia epidemiologică la nivelul fiecărei localităţi, pentru stabilirea scenariului de funcţionare.

Până la data de 10 septembrie, în funcţie de situaţia epidemiologică, de particularităţile locale, de infrastructura şi resursele umane ale fiecărei unităţi de învăţământ în parte, Consiliul de Administraţie al unităţii de învăţământ propune ISJ/ISMB aplicarea unuia dintre cele trei scenariile de organizare şi desfăşurare a cursurilor în unitatea de învăţământ.

Criteriul epidemiologic în baza căruia unităţile de învăţământ vor urma unul dintre cele 3 scenarii este rata incidenţei cumulate (numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori).

În vederea stabilirii scenariului de organizare şi desfăşurare a cursurilor în Școala Gimnazială ”Grigore Mihăescu”, cu consultarea/informarea ISJ/ISMB, se va utiliza următorul raţionament:

·     dacă rata incidenţei cumulate este sub 1/1.000 locuitori - se va putea opta între scenariul 1 sau scenariul 2, în funcţie de infrastructura şi resursele existente la nivelul unităţii de învăţământ;

·     dacă rata incidenţei cumulate este între 1-3/1.000 locuitori - se va aplica scenariul 2;

·     la o rată a incidenţei cumulate peste limita de alertă de 3/1.000 locuitori, DSP judeţene şi a municipiului Bucureşti va prezenta CJSU/CMBSU o analiză a situaţiei epidemiologice din localitate. În funcţie de existenţa transmiterii comunitare în localitate şi numărul de focare existente în unităţile de învăţământ din localitate, precum şi alte criterii de risc, CJSU/CMBSU poate decide, prin emiterea unei hotărâri, suspendarea temporară a activităţilor didactice care presupun prezenţa faţă în faţă din unităţile de învăţământ (scenariul 3), cursurile desfăşurându-se online. În absenţa unei astfel de decizii, unităţile de învăţământ din localitatea respectivă vor funcţiona în scenariul 2.

 

Consiliul de Administrație transmite către ISJ/ISMB și DSP/DSPMB propunerea scenariului de funcționare în vederea avizării, aceștia din urmă transmițând spre aprobare către CJSU/CJSMB.

Scenariul de funcţionare al unităţii de învăţământ pe parcursul anului şcolar se va actualiza săptămânal sau ori de câte ori este nevoie, cu consultarea ISJ/ISMB și CJSU/CMBSU.

 

Pregătirea unităţii de învăţământ înainte de deschiderea anului şcolar

Conducerea unităţilor de învăţământ preuniversitar are în vedere următoarele aspecte:

·     evaluarea infrastructurii – prin identificarea spaţiilor de care dispune şi care pot fi folosite în procesul de învăţământ, precum şi un spaţiu pentru izolarea temporară a cazurilor suspecte de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 (identificate de cadrul medical din unitatea/instituţia de învăţământ sau persoana desemnată de conducerea unităţii/instituţiei cu atribuţii în triajul epidemiologic); împreună cu autorităţile administraţiei publice locale pot fi identificate, la nevoie, spaţii suplimentare, necesare desfăşurării procesului educativ;

·     organizarea spaţiilor (sălilor de clasă) - astfel încât aşezarea băncilor să asigure distanţarea fizică de 1 metru între elevi sau dotarea băncilor cu separator în situaţia în care distanţarea fizică nu poate fi asigurată;

·     stabilirea circuitelor funcţionale;

·     organizarea spaţiilor de recreere;

·     evaluarea necesarului de resurse umane;

·     asigurarea materialelor de curăţenie, igienă şi dezinfecţie;

·     asigurarea permanentă a unui stoc de rezervă de materiale de protecţie pentru elevi şi personal.

 

Stabilirea măsurilor de protecție

În vederea asigurării coordonării activităților de prevenire a infecției cu SARS-CoV-2, conducerea unităţii de învăţământ va desemna, prin decizie scrisă (Formular F01-PO-C48.2), un responsabil, dintre angajaţii unităţii de învăţământ, care coordonează activităţile de prevenire a infecţiei cu SARS-CoV-2 la nivelul unităţii. Acesta va fi în permanentă legătură cu personalul medico-sanitar, cu reprezentanţii inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, ai direcţiilor de sănătate publică, ai autorităţilor administraţiei publice locale şi ai CJCCI, respectiv CMBCCI.

Organizarea spaţiilor pentru asigurarea distanţării fizice

Organizarea circuitelor în interiorul şcolii (curte, săli de clasă, coridoare etc.) prin de marcare cu benzi vizibile care să asigure "trasee prestabilite" de intrare, deplasare în interiorul unităţii de învăţământ şi de părăsire a acesteia, facilitând păstrarea unei distanţe fizice între elevi. Vor fi amplasate indicatoare vizibile şi uşor de înţeles (panouri, săgeţi etc.). Vor fi limitate întâlnirile între elevi, prin stabilirea unor zone de aşteptare, astfel încât să fie asigurată distanţarea fizică.

La intrarea în şcoală şi pe coridoare, la intrarea în fiecare clasă vor fi aşezate dispensere/flacoane cu soluţie dezinfectantă pentru mâini, astfel încât să fie facilitată dezinfecţia frecventă. La intrarea în şcoală şi în toate locurile cu o bună vizibilitate vor fi afişate materiale de informare (postere) privind măsurile de igienă/protecţie.

Uşile vor fi menţinute deschise, dacă este posibil, pentru a evita punctele de contact. Acest principiu nu trebuie să împiedice aplicarea regulilor de evacuare în caz de incendiu (spre exemplu, uşile de incendiu neutilizate vor fi menţinute închise). Uşile claselor vor fi menţinute deschise până la sosirea tuturor elevilor.

În vederea organizării sălilor de clasă, conducerea unității de învățământ ține cont de următoarele aspecte:

·     sala de clasă va fi amenajată astfel încât să fie asigurată distanţarea fizică între elevi, ceea ce implică următoarele: eliminarea mobilierului care nu este necesar; dispunerea mobilierului astfel încât să fie obţinută distanţarea de minimum 1 metru între elevi sau montarea de separatoare transparente în situaţia în care distanţarea nu este posibilă; stabilirea modurilor de ocupare a sălii de clasă în funcţie de numărul de elevi (realizarea oglinzii clasei); băncile vor fi poziţionate astfel încât elevii să nu stea faţă în faţă; băncile vor fi poziţionate astfel încât să nu fie blocat accesul în sala de clasă.

·     păstrarea componenţei grupelor/claselor; elevul va putea schimba clasa/grupa pe perioada semestrului doar în situaţii justificate.; contactul între elevii din grupe/clase diferite va fi evitat;

·     deplasarea elevilor în interiorul instituţiei trebuie limitată prin alocarea unei săli de clasă unei clase de elevi, iar profesorii vor schimba sala de predare; principiul de urmat este "1 clasă de elevi = 1 sală de clasă";

·     locurile din clasă trebuie să fie fixe; după aranjarea elevilor în bănci, aceştia nu vor mai schimba locurile între ei pe toată perioada cursurilor;

·     vor fi limitate deplasările în clasă, pe cât posibil;

·     este interzis schimbul de obiecte personale;

·     întâlnirile dintre elevi vor fi limitate în perimetrul clasei, spre exemplu prin stabilirea unui sens de circulaţie în interiorul clasei, care poate să fie indicat prin marcaje aplicate pe podea;

·     va fi asigurată aerisirea claselor înainte de sosirea elevilor, prin deschiderea ferestrelor timp de minimum 30 minute, apoi în timpul recreaţiilor minimum 10 minute şi la finalul zilei;

·     trebuie evitate experimentele practice care necesită mişcare şi/sau interacţiune strânsă între elevi; elevii nu se vor muta din clasa de bază în laboratoare;

·     elevii şi personalul didactic/didactic auxiliar/nedidactic vor purta mască atât în timpul orelor de curs, cât şi în timpul recreaţiei, atunci când se află în interiorul unităţii de învăţământ.

·     se vor stabili locurile în care vor fi amplasate coşurile de gunoi destinate aruncării/eliminării măştilor uzate. Coşurile de gunoi vor fi de tip coş cu capac şi pedală prevăzut cu sac în interior.

Modelul circuitului de intrare şi de ieşire în cadrul unității de învățământ se regăsește în Formularul F02-PO-C48.2

Referitor la organizarea grupurilor sanitare, acolo unde este posibil, se va asigura decalarea pauzelor încât să fie limitat numărul de persoane prezente în grupurile sanitare şi în curtea şcolii, cu scopul respectării distanţării fizice. Va fi gestionat fluxul de elevi care merg la toaletă (plecarea şi întoarcerea de la/la clasă, evitarea aglomerării în interiorul grupului sanitar).

Elevii trebuie să se spele pe mâini înainte şi după ce merg la toaletă. Se va verifica în permanenţă dacă grupurile sanitare permit elevilor şi membrilor personalului să-şi spele (cu apă şi săpun lichid) sau să îşi dezinfecteze mâinile; sunt recomandate prosoapele de hârtie de unică folosinţă. Sunt interzise uscătoarele electrice de mâini şi prosoapele pentru mâini din material textil). Se va verifica şi se va face completarea, reîncărcarea cu regularitate pe parcursul zilei, astfel încât să existe consumabile în cantităţi suficiente la toaletă (săpun lichid, hârtie igienică, prosoape de unică folosinţă etc.). Se va verifica realizarea curăţeniei zilnice şi a dezinfectării regulate a suprafeţelor atinse în mod frecvent, conform Planului de curăţenie şi dezinfecţie.

Se vor afişa materiale de informare (postere) privind igiena corectă.

Referitor la organizarea cancelariei, cadrele didactice se vor dezinfecta obligatoriu pe mâini la intrarea în cancelarie, precum și la preluarea catalogului sau a altor materiale utilizate în comun. Se va păstra distanţa fizică de minimum 1 metru între persoane;

Curtea școlii se va organiza astfel încât mobilierul exterior (acolo unde este cazul) să păstreze distanţarea fizică. Spaţiile de joacă prevăzute cu jucării de exterior vor fi curăţate, igienizate cu jeturi de apă şi apoi dezinfectate cu soluţii avizate pentru suprafeţe, zilnic şi înaintea începerii cursurilor fiecărui ciclu de învăţământ. Curtea şcolii va fi măturată şi spălată zilnic cu jeturi de apă dimineaţa, înaintea începerii cursurilor.

 

Organizarea accesului în unitatea de învăţământ

Accesul şi fluxul de persoane vor fi gestionate la intrarea în Școala Gimnazială ”Grigore Mihăescu” de către persoane desemnate în acest sens. Distanţarea fizică va fi menţinută la intrare folosind orice mijloc posibil (panouri, marcaje aplicate pe sol, dispozitive de distanţiere, bariere etc.). Se recomandă intrarea eşalonată la intervale orare stabilite în funcţie de zone sau de clădiri (etaj, aripă etc.)

Este recomandată intrarea prin mai multe uşi de acces pentru a reduce fluxul de elevi. În cazul în care această separare nu este posibilă, respectarea distanţării fizice a persoanelor care intră în instituţia de învăţământ este esenţială. Vor fi amplasate indicatoare vizibile şi uşor de înţeles (panouri, săgeţi etc.).

Căile de acces (de tip poartă, uşă sau intrare prevăzută cu turnichet) vor fi menţinute deschise în timpul primirii elevilor pentru a limita punctele de contact.

Va fi asigurată comunicarea cu elevii şi cu familiile acestora în vederea respectării intervalelor de sosire, cu scopul de a evita aglomerarea la intrare.

După dezinfecţia mâinilor, elevii vor merge direct în sălile de clasă.

Accesul oricăror persoane străine (părinţi, alţi însoţitori etc.) va fi interzis în afara cazurilor excepţionale, unde este necesară aprobarea conducerii unităţii de învăţământ.

 

Organizarea programului şcolar

Organizarea procesului de învăţământ va avea în vedere posibilitatea începerii cursurilor la intervale orare diferite astfel încât să se evite aglomerările la intrarea şi la ieşirea în pauze.

În vederea organizării activităţilor şi supravegherii în timpul pauzelor, intervalele aferente recreaţiilor se stabilesc în mod eşalonat pentru fiecare clasă în parte, acolo unde este posibil. Se evită crearea de grupuri de elevi din clase diferite. Elevii vor fi supravegheaţi pe toată durata pauzelor de către cadrele didactice, pentru păstrarea distanţării fizice. Elevii vor fi instruiţi să nu interacţioneze fizic (nu se vor îmbrăţişa, nu îşi vor atinge reciproc mâinile şi nu vor sta aproape unul de celălalt). Nu vor fi practicate jocuri de contact sau cu mingea, nici activităţi care implică schimbul de obiecte. Vor fi evitate, de asemenea, structurile de joc ale căror suprafeţe de contact nu pot fi dezinfectate. Nu vor fi utilizate băncile/scaunele exterioare (acest lucru fiind indicat prin aplicarea unor marcaje, dispozitive de distanţiere etc.). În caz contrar, va fi asigurată în mod regulat o dezinfectare adaptată. Jocurile şi alte activităţi care implică formarea unor grupuri vor fi organizate cu respectarea distanţei dintre elevi, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Elevii nu vor consuma în comun mâncarea sau băuturile şi nu vor schimba între ei obiectele de folosinţă personală (telefoane, tablete, instrumente de scris, jucării etc.).

În ceea ce privește organizarea activităţilor sportive, la nivelul unității de învățământ se pot desfăşura doar jocurile sportive care permit distanţarea fizică, exclusiv în aer liber. Nu vor fi utilizate echipamente sportive care să fie manevrate de toţi elevii (sau manevrarea va fi efectuată doar de un adult); în caz contrar, va fi asigurată în mod regulat o dezinfectare adaptată. Orele de educaţie fizică efectuate în sala de sport trebuie limitate la activităţi sportive care nu presupun efort mediu/intens, cu asigurarea obligatorie a distanţei fizice de minimum 1,5 metri, situaţie în care portul măştii nu este indicat.

Pentru desfăşurarea orelor de educaţie fizică, elevii vor fi instruiţi ca pe tot parcursul activităţii să nu îşi atingă faţa, gura, ochii, nasul cu mâinile neigienizate.

La începerea şi finalul orelor de educaţie fizică, toţi elevii trebuie să efectueze igiena mâinilor cu un dezinfectant pe bază de alcool.

Se vor efectua curăţenia, dezinfecţia cu soluţii avizate şi aerisirea sălii de sport după fiecare grupă de elevi.

Activităţile sportive în cadrul liceelor cu program sportiv şi al cluburilor sportive şcolare se vor desfăşura în conformitate cu prevederile ordinului comun al ministrului tineretului şi sportului şi al ministrului sănătăţii.

La nivelul unităţii de învăţământ se vor monitoriza absenţele elevilor şi ale personalului. Direcţiile de sănătate publică vor fi anunţate în cazul înregistrării unei creşteri mari a numărului de absenţe ale elevilor şi/sau personalului, cauzate de boli respiratorii.

 

Măsuri de protecţie la nivel individual

 

Toţi elevii şi personalul trebuie să se spele/dezinfecteze pe mâini:

·     imediat după intrarea în şcoală şi înainte de a intra în sala de clasă;

·     înainte de pauza/pauzele de masă;

·     înainte şi după utilizarea toaletei;

·     după tuse sau strănut;

·     ori de câte ori este necesar.

Masca de protecţie este obligatorie pentru întreg personalul unităţii de învăţământ şi va fi purtată în sălile de clasă, în cancelarie, în timpul deplasării prin unitatea de învăţământ şi în timpul recreaţiei (atunci când se află în interior şi exterior).

Masca de protecţie este obligatorie pentru elevii din învăţământul primar, gimnazial şi liceal şi va fi purtată în sălile de clasă, în timpul deplasării prin unitatea de învăţământ sau în timpul recreaţiei (atunci când se află în interior şi în exterior).

Schimbul măştii de protecţie între persoane este interzis.

 

Măsuri igienico-sanitare în unitatea de învăţământ

Curăţenia şi dezinfecţia spaţiilor şi a echipamentelor reprezintă componente esenţiale în lupta împotriva răspândirii virusului.

Acolo unde procesul de învăţare se desfăşoară în schimburi, este necesară o pauză de minimum 1 oră între schimburi, pentru realizarea curăţeniei, dezinfecţiei şi aerisirii spaţiilor.

Planul de curăţenie şi dezinfecţie a sălilor de clasă, cancelariei, spaţiilor comune (holuri, săli de sport etc.), precum şi de aerisire a sălilor de clasă, (al cărui model se regăsește în Formularul F03-PO-C48.2) trebuie să conţină:

·     operaţiunile şi ordinea în care se vor efectua (de exemplu, colectarea deşeurilor, măturarea pardoselii, spălarea pardoselii, dezinfecţia pardoselii, ştergerea şi dezinfectarea suprafeţelor de scris ale băncilor, cât şi a spaţiului interior de depozitare în acestea a obiectelor şcolare, a separatoarelor transparente, dezinfectarea dulapurilor personale ale elevilor, acolo unde există, ştergerea şi dezinfecţia pervazurilor, dezinfectarea clanţelor, mânerelor ferestrelor, cuierelor pentru haine, întrerupătoarelor etc.);

·     materialele care se vor utiliza pentru fiecare operaţiune (de exemplu, produse de curăţenie, produse biocide avizate pentru suprafeţe etc.);

·     tehnica ce va fi aplicată pentru fiecare operaţiune;

·     frecvenţa curăţeniei şi dezinfecţiei, ţinând cont şi de timpul necesar de aerisire a spaţiului:

o   în clasă, imediat după ieşirea din clasă a elevilor la finalul orelor unei clase de elevi din ziua respectivă sau după fiecare utilizare de către un grup diferit de elevi;

o   în cancelarie, imediat după ieşirea din cancelarie a profesorilor la finalul orelor din ziua respectivă sau după fiecare utilizare de către un grup diferit de profesori;

o   pentru grupurile sanitare, după fiecare pauză, la finalul zilei şi ori de câte ori este necesar;

·     persoana care va face curăţenia şi care va supraveghea efectuarea conformă a curăţeniei, modalitatea de afişare a monitorizării (de exemplu, tabel cu cine a efectuat, ora şi cine a controlat);

·     frecvenţa şi durata de aerisire a sălilor de clasă, cancelariei şi a altor încăperi (de exemplu, după curăţenie şi dezinfecţie, minimum 10 minute), precum şi asigurarea aerisirii în timpul orelor de clasă cu geamul rabatat;

·     în fiecare dintre zonele care sunt igienizate va fi afişat, la loc vizibil, graficul de curăţenie şi dezinfecţie, care să conţină operaţiunile de curăţare şi dezinfecţie, frecvenţa acestora, orarul şi un loc pentru semnătura persoanei care le efectuează şi a celei care verifică.

Se determină modul în care trebuie dezinfectate zonele.

Se ia în considerare tipul de suprafaţă şi cât de des este atinsă suprafaţa. Se prioritizează dezinfecţia suprafeţelor atinse frecvent, precum: clanţe, încuietori, butoane şi mânere ale uşilor; treptele scărilor; băncile, catedrele şi scaunele din clasă; separatoarele montate pe bănci; mesele şi scaunele din sălile de cantină; blaturi; balustrade; întrerupătoare de lumină; mânerele echipamentelor şi aparatelor (precum cele sportive); butoanele ascensoarelor şi ale automatelor de vânzare; obiecte didactice comune; calculator, tastatură, mouse, laptop şi tablete partajate între persoane; Notă: Tastatura computerului poate fi acoperită cu o folie de plastic, care se îndepărtează după fiecare utilizator.

Nu este necesară aplicarea de rutină a dezinfectanţilor pe suprafeţe care nu sunt atinse frecvent sau cu risc scăzut (de exemplu, rafturile bibliotecilor, blaturile dulapurilor din depozite).

Se evaluează periodic necesarul şi disponibilitatea produselor de curăţare şi dezinfecţie şi a echipamentelor de protecţie personală (PPE) adecvate pentru utilizarea acestora.

Pe durata activităţilor de curăţenie şi dezinfecţie se poartă mască de protecţie, mănuşi, iar după îndepărtarea mănuşilor şi a măştii, se spală mâinile.

 

Instruirea personalului şi comunicarea permanentă de informaţii pentru elevi şi părinţi privind măsurile de prevenire a infecţiei cu SARS-CoV-2

Personalul medico-sanitar sau, în absenţa acestuia, persoana desemnată de unitatea de învăţământ, va efectua instruirea personalului didactic pentru a observa starea de sănătate a elevilor, furnizând informaţii privind: elemente generale despre infecţia SARS-CoV-2, precum cele privind igiena respiratorie, tehnica spălării pe mâini, recunoaşterea simptomelor COVID-19, modul de purtare şi eliminare corectă a măştilor, măsurile de distanţare fizică necesare.

Cadrele didactice au obligaţia să anunţe cadrul medical şcolar sau responsabilul desemnat de conducerea unităţii în cazul în care elevii prezintă în timpul orelor de curs simptomatologie de tip respirator (de exemplu, tuse, febră, probleme respiratorii), sau alte simptome de boală infecţioasă (vărsături, diaree, mialgii, stare general modificată), însoţite sau nu de creşteri de temperatură, în vederea aplicării protocolului de izolare.

În prima zi de şcoală şi cel puţin odată pe săptămână elevii vor fi instruiţi de către cadrele didactice în vederea respectării măsurilor de protecţie şi prevenţie a infecţiei cu SARS-CoV-2. În clase, pe coridoare şi în grupurile sanitare vor fi afişate, în locuri vizibile, postere cu informaţii în acest sens. Tipurile de mesaje se regăsesc în Formularul F04-PO-C48.2.

Părinţii vor fi încurajaţi să participe la educaţia pentru igiena şi sănătatea copiilor, astfel încât revenirea în şcoală să fie în siguranţă. Părinţii vor fi încurajaţi să monitorizeze starea de sănătate a copiilor şi să acţioneze responsabil. În acest sens, comunicarea de instrucţiuni/informaţii pentru părinţi este foarte importantă. Cadrele didactice pot oferi sfaturi utile pentru părinţii, conform celor prevăzute în Formularul F05-PO-C48.2.

Este nevoie ca părinţii să conştientizeze cât este de importantă izolarea la domiciliu şi netrimiterea în colectivitate a copiilor cu cel mai mic semn de boală infecto-contagioasă.

Părinţii/Aparţinătorii nu vor avea acces în curtea unităţii de învăţământ şi nu vor însoţi copii în clădirea acesteia, cu excepţia cazurilor speciale, pentru care există aprobarea conducerii şcolii.

Comunicarea cu părinţii se va realiza telefonic sau prin mijloace electronice în vederea identificării din timp a semnelor de îmbolnăvire şi a iniţierii măsurilor de prevenire a îmbolnăvirilor în colectivitate.

Părinţii au obligaţia să anunţe unitatea de învăţământ cu privire la absenţa elevului în următoarele situaţii:

·     elevul prezintă simptome specifice infectării cu virusul SARS-CoV-2;

·     elevul a fost diagnosticat cu SARS-CoV-2;

·     elevul este contact direct al unei persoane diagnosticate cu SARS-CoV-2 şi se află în carantină.

Protocoale

 

Protocol pentru transport

Pe parcursul transportului la şi de la unitatea de învăţământ, elevii vor respecta măsurile generale de conduită prevăzute de normele aprobate pentru transportul în comun, în special: asigurarea distanţei fizice de minimum 1 m, purtarea măştii. Şoferul autobuzului şcolar şi personalul de însoţire vor respecta măsurile generale de protecţie. Autobuzul va fi aerisit şi dezinfectat temeinic după fiecare cursă.

 

Protocol de triaj

În vederea efectuării triajului epidemiologic al elevilor, personalul medical respectă normele Ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului şi al ministrului sănătăţii nr. 1.668/5.298/2011 pentru aprobarea Metodologiei privind examinarea stării de sănătate a preşcolarilor şi elevilor din unităţile de învăţământ de stat şi particulare autorizate/acreditate, privind acordarea asistenţei medicale gratuite şi pentru promovarea unui stil de viaţă sănătos, cu modificările şi completările ulterioare, şi Ordinului ministrului sănătăţii nr. 653/2001 privind asistenţa medicală a preşcolarilor, elevilor şi studenţilor, cu modificările şi completările ulterioare. Acesta va fi echipat conform normelor standard de echipare: halat impermeabil, bonetă, ochelari de protecţie/vizieră, mască de protecţie, mănuşi de unică folosinţă.

Pentru realizarea triajului zilnic, este important ca părinţii/reprezentanţii legali ai copilului să fie clar informaţi şi să înţeleagă de ce copii cu simptome nu ar trebui aduşi la şcoală. De asemenea, întreaga comunitate trebuie să colaboreze în observarea copiilor şi a personalului pentru a diminua riscurile de infectare.

Triajul zilnic se efectuează de către părinte, acasă, prin măsurarea temperaturii corporale şi aprecierea stării de sănătate a copilului, în urma căreia părintele decide prezentarea elevului la cursuri.

Nu se vor prezenta la cursuri în ziua respectivă:

·     cei cu temperatură mai mare de 37,3°C şi/sau simptomatologie specifică infectării cu SARS-CoV-2 (tuse, dificultăţi în respiraţie - scurtarea respiraţiei, diaree, vărsături) sau alte boli infectocontagioase;

·     cei confirmaţi cu infecţie cu SARS-CoV-2, aflaţi în perioada de izolare la domiciliu;

·     cei care sunt declaraţi contacţi apropiaţi cu o persoană infectată cu SARS-CoV-2, aflaţi în perioada de carantină la domiciliu/carantină instituţionalizată.

Se pot prezenta la cursuri în ziua respectivă:

·     când nu se regăsesc în niciuna dintre situaţiile de mai sus;

·     dacă unul dintre membrii familiei prezintă simptome de infecţie a tractului respirator, dar nu a fost confirmat cu virusul SARS-CoV-2;

·     cei cu simptome tipice de alergie la polen (alergii cunoscute la polen, nasul curgător cu secreţie nazală clară, ochi curgători/prurit);

 

De asemenea, la prima ora de curs a zilei, cadrul didactic va aprecia starea de sănătate a elevilor prin observaţie atentă şi întrebări privind starea de sănătate adresate elevilor.

În cazul în care elevii prezintă în timpul orelor de curs stare febrilă sau simptomatologie specifică infectării cu SARS-CoV-2, se aplică Protocolul de izolare.

Revenirea în colectivitate a copiilor care au avut probleme de sănătate şi au absentat de la şcoală se va realiza obligatoriu în baza unei adeverinţe medicale, care să precizeze diagnosticul şi pe care elevul o va preda cadrului didactic de la prima oră de curs. Adeverinţele vor fi centralizate la nivelul cabinetul medical şcolar sau la nivelul persoanei desemnate în cazul în care şcoala nu beneficiază de cabinet medical.

Cadrele didactice, personalul didactic auxiliar şi nedidactic care prezintă simptome specifice unei afecţiuni cu potenţial infecţios (febră, tuse, dureri de cap, dureri de gât, dificultăţi de respiraţie, diaree, vărsături) se izolează la domiciliu, contactează medicul de familie şi anunţă de îndată responsabilul desemnat de conducerea unităţii de învăţământ.

 

Protocol de izolare a copiilor bolnavi

Se aplică în cazul în care elevii prezintă în timpul orelor de curs simptomatologie de tip respirator (de exemplu, tuse, dificultăţi în respiraţie) sau alte simptome de boală infecţioasă (vărsături, diaree, mialgii, stare generală modificată).

Se realizează izolarea imediată a elevului. Elevul va purta mască, va fi separat de restul grupei/clasei şi va fi supravegheat până când va fi preluat şi va părăsi unitatea de învăţământ însoţit. Măsurile de protecţie individuală vor fi respectate cu stricteţe. Se va deschide o fereastră pentru aerisire.

Vor fi anunţaţi imediat părinţii/reprezentanţii legali şi, după caz, personalul cabinetului medical şcolar.

Dacă pe perioada izolării elevul bolnav foloseşte grupul sanitar, acesta trebuie curăţat şi dezinfectat, folosind produse de curăţare avizate, înainte de a fi folosit de oricine altcineva.

Nu se va transporta elevul până la sosirea părinţilor/reprezentanţilor legali la medicul de familie, farmacie, serviciul de urgenţă sau spital, decât în situaţia în care simptomele/semnele sunt severe, caz în care se va apela serviciul de urgenţă 112.

Persoana care ajută elevul izolat trebuie să poarte mască şi se va spăla bine pe mâini timp de minimum 20 de secunde.

Igienizarea încăperii se face cu dezinfectant avizat, după ce elevul a plecat, pentru a reduce riscul de a transmite infecţia la alte personae.

Elevul va reveni la şcoală cu adeverinţă medicală, eliberată de medicul curant/medicul de familie, cu precizarea diagnosticului.

 

Criterii de suspendare a cursurilor şcolare în unităţile de învăţământ în contextul confirmării unui caz/mai multor cazuri de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2

DSP/DSPMB trebuie să informeze unitatea de învăţământ şi cabinetul medical şcolar despre fiecare caz confirmat pozitiv, la elevi sau adulţi.

În cazul apariţiei unui caz/mai multor cazuri de COVID-19 într-o unitate de învăţământ situaţia va fi analizata de DSP/DSPMB împreună cu directorul unităţii de învăţământ;

Decizia de suspendare a cursurilor şcolare se va lua la nivel local, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, în următoarele circumstanţe:

a)La apariţia unui caz confirmat de îmbolnăvire cu COVID-19 într-o clasă din unitatea de învăţământ, se suspendă cursurile şcolare ale clasei respective pentru o perioadă de 14 zile. În situaţia în care în aceeaşi sală de clasă cursurile sunt organizate în schimburi, se vor suspenda doar cursurile pentru clasa în care a fost confirmat cazul de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2. Se va face curăţenie, dezinfecţie şi aerisire, urmând ca elevii din schimbul următor să îşi desfăşoare normal cursurile;

b)La apariţia a 3 cazuri confirmate de îmbolnăvire cu COVID-19 în clase diferite ale aceleiaşi unităţi de învăţământ, se suspendă cursurile şcolare ale unităţii de învăţământ pe o perioada de 14 zile de la data de debut al ultimului caz;

c)În cazul apariţiei de cazuri de îmbolnăvire cu COVID-19 în rândul cadrelor didactice, acestea au obligaţia de a anunţa conducerea unităţii de învăţământ, care va informa DSP/DSPMB despre eveniment. DSP/DSPMB va efectua ancheta epidemiologică şi va analiza situaţia în unitatea de învăţământ împreună cu directorul unităţii, astfel:

d)Scenariul 1: În cazul în care cadrul didactic a predat numai la o singură clasă (de exemplu, învăţător/profesor care a avut o singură oră) şi nu a venit în contact cu alte cadre didactice din şcoală se vor suspenda cursurile de la clasa respectivă;

e)Scenariul 2: În cazul în care cadrul didactic a predat numai la o singură clasă (de exemplu, învăţător/profesor care a avut o singură oră) şi a venit în contact cu alte cadre didactice din şcoală (cadrele didactice dintr-unul dintre schimburi, în şcolile cu mai multe schimburi de predare), se vor suspenda cursurile de la clasa respectivă şi vor fi izolate la domiciliu cadrele didactice cu care acesta a venit în contact.

f)Scenariul 3: În cazul în care cadrul didactic a predat la mai multe clase şi nu a venit în contact cu alte cadre didactice din şcoală (de exemplu, profesor de sport) sau numărul cadrelor didactice a fost mic (cadrele didactice dintr-unul dintre schimburi, în şcolile cu mai multe schimburi de predare) se vor suspenda cursurile la clasele cu care acesta a venit în contact şi, în funcţie de caz, vor fi izolate la domiciliu cadrele didactice cu care acesta a venit în contact.

g)Scenariul 4: În cazul în care cadrul didactic a predat la mai multe clase şi a venit în contact cu multe cadre didactice (cadrele didactice din toate schimburile, în şcolile cu mai multe schimburi de predare) se vor suspenda cursurile întregii unităţi de învăţământ.

Personalul care efectuează curăţenia în unitatea de învăţământ şi cel care este responsabil de pază, în condiţiile în care nu a intrat în contact cu persoana confirmată cu COVID-19, îşi va desfăşura activitatea în continuare.

În perioada de suspendare a clasei/unităţii de învăţământ, directorul unităţii de învăţământ va dispune realizarea următoarelor activităţi obligatorii: curăţenia şi aerisirea claselor; dezinfecţia curentă şi terminală a spaţiilor unităţii de învăţământ (clase, holuri, toalete);

La reluarea cursurilor şcolare într-o unitate de învăţământ, personalul medico-sanitar care are în arondare unitatea de învăţământ va realiza un triaj epidemiologic riguros pentru identificarea posibilelor cazuri de noi îmbolnăviri.

 

1.     Responsabilități

 

Conducătorul unității de învățământ

·     ia măsuri pentru prevenirea şi combaterea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2 în scopul organizării activităţii în cadrul unității de învățământ;

·     se consultă, după caz, cu: reprezentanţii inspectoratului şcolar, consiliul profesoral, consiliul reprezentativ al părinţilor/asociaţia părinţilor, consiliul elevilor, reprezentanţii organizaţiilor sindicale, autorităţile administraţiei publice locale, precum şi cu reprezentanţii operatorilor economici implicaţi în susţinerea învăţământului profesional şi tehnic, pentru organizarea în bune condiţii a activităţilor desfăşurate, în contextul epidemiologic actual;

·     asigură pregătirea unităţii de învăţământ înainte de deschiderea anului şcolar;

·     desemnează un responsabil, dintre angajaţii unităţii de învăţământ, care coordonează activităţile de prevenire a infecţiei cu SARS-CoV-2 la nivelul unităţii;

·     stabilește circuitul de intrare şi de ieşire în cadrul unității de învățământ;

Consiliul de Administrație

·     propune și transmite către ISJ/ISMB aplicarea unuia dintre cele trei scenarii de organizare şi desfăşurare a cursurilor în unitatea de învăţământ, în funcţie de situaţia epidemiologică generală, de particularităţile regionale şi de infrastructura şi resursele umane ale unităţii de învăţământ.

 

Responsabilul cu coordonarea activităţilor de prevenire a infecţiei cu SARS-CoV-2 la nivelul unităţii de învățământ

·     coordonează activitățile de prevenire a infecției cu SARS-CoV-2 la nivelul unității de învățământ;

·     colaborează cu personalul medico-sanitar, cu reprezentanţii inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, ai direcţiilor de sănătate publică, ai autorităţilor administraţiei publice locale şi ai CJCCI, respectiv CMBCCI.

 

Personalul didactic

·     au obligaţia să anunţe cadrul medical şcolar sau responsabilul desemnat de conducerea unităţii în cazul în care elevii prezintă în timpul orelor de curs simptomatologie de tip respirator;

·     efectuează instruirea elevilor, în prima zi de şcoală şi cel puţin odată pe săptămână, în vederea respectării măsurilor de protecţie şi prevenţie a infecţiei cu SARS-CoV-2;

·     comunică cu părinții elevilor, telefonic sau prin mijloace electronice, în vederea identificării din timp a semnelor de îmbolnăvire şi a iniţierii măsurilor de prevenire a îmbolnăvirilor în colectivitate;

·     respecta măsurile generale de protecţie.

 

Personalul didactic auxiliar şi nedidactic

·     respectă și aplică, după caz, măsurile de organizare a activităţii în cadrul unităţii de învăţământ în condiţii de siguranţă epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2, conform celor prevăzute în capitolele din prezenta procedură.

 

Personalul specializat responsabil cu curățenia și dezinfecția

·     desfășoară întreţinerea igienică permanentă a spațiilor, instalaţiilor, a grupurilor sanitare şi a mobilierului aflate în unitatea de învățământ;

·     aplică Planul de curățenie și dezinfecție la nivelul unității de învățământ;

 

Personalul medical

·     sprijină conducerea unităţii de învăţământ în menţinerea condiţiilor igienico-sanitare în conformitate cu normele în vigoare;

·     urmăreşte modul de respectare a normelor de igienă a procesului instructiv-educativ;

·     efectuează instruirea personalului didactic pentru a observa starea de sănătate a elevilor;

·     aplică măsurile pentru elevii şi personalul din unitatea de învăţământ aflate în grupele de vârstă la risc şi/sau având afecţiuni cronice şi/sau dizabilităţi;

·     realizează triajul epidemiologic pentru identificarea posibilelor cazuri de îmbolnăviri, ori de câte ori situația o impune.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

JOURNEY OF A TREE- ETWINNING PROJECT

  „Educația copilului trebuie să urmărească dezvoltarea respectului față de mediul natural.” Art.29, Convenția cu privire la Drepturile Cop...